ဒိုင္ယာေလာ့’ Vs့ ‘ ဒီဘိတ္’


”    ‘ ဒိုင္ယာေလာ့’ နဲ ့ ‘ ဒီဘိတ္’ ကြာပံုကို ဆရာ ေက်ာ္၀င္းေရးတဲ့  အေတာင္ပံပါေသာ စကားလံုးမ်ား စာအုပ္မွ ကူးယူတင္ျပလိုက္ပါတယ္။          ‘ ဒီဘိတ္’ မွာလည္း အားနည္းခ်က္ရိွသလို အားသာခ်က္ေတြ ရိွပါတယ္။ ကၽြန္မကိုယ္တိုင္        ‘ ဒိုင္ယာေလာ့’ နဲ ့ ‘ ဒီဘိတ္’ ႏွစ္မ်ိဳးစလံုးကို ႀကိဳက္ပါတယ္။ အခု MRTV 4 မွာလာေနတဲ့ Sunday Talk ဟာ ကၽြန္မစိတ္ထဲမွာေတာ့   ‘ ဒိုင္ယာေလာ့’ သေဘာေဆာင္ပါတယ္။ အခုလာေနတဲ့ တီဗီက “စကားနဘမ္း” အစီအစဥ္ကေတာ့ ‘ ဒီဘိတ္’ သေဘာေဆာင္တာ ေတြ ့ပါတယ္။ အစီအစဥ္ေတြဟာ တစ္မ်ိဳးစီ ေကာင္းတာေတြ ့ရပါတယ္။ အားလံုး ေဆြးေႏြးအႀကံျပဳရင္းနဲ ့ပိုၿပီး တန္ဖိုးရိွတဲ့ အစီအစဥ္ေတြ ေပၚထြက္လာမယ္လို ့ယံုၾကည္ေနပါတယ္။ ေလးစားစြာျဖင့္……သွ်င္ ”

{ဆရာ ေက်ာ္၀င္းေရးတဲ့  အေတာင္ပံပါေသာ စကားလံုးမ်ား စာအုပ္မွ –

Dialogue
မူရင္းဂရိစကားက ” ဒိုင္ယာလိုဂို” (Dialogos) ပါ။
‘ Dia’ ဆိုတာက Through လို ့အဓိပၸါယ္ရတယ္။ ေဖာက္ထြက္တာ၊ အျပန္အလွန္ စီးေမ်ာတာလို ့ယူႏိုင္ပါတယ္။
‘ Logos’ ဆိုတာကေတာ့ words သို ့မဟုတ္ Meaning လို ့အဓိပၸါယ္ေပါက္တယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ‘ ဒိုင္ယာေလာ့ ‘ ဆိုတာ လူေတြၾကား၊ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္ေတြ အျပန္အလွန္ လြတ္လြတ္လပ္လပ္စီးဆင္းေစတာ လို ့ယူႏိုင္ပါတယ္။ A free flow of meaning between people လို ့့အဓိပၸါယ္ဖြင့္ၾကပါတယ္။
ဒီေတာ့ ‘ ဒိုင္ယာေလာ့ ‘ မွာ ေျပာတဲ့အပိုင္းနဲ ့နားေထာင္တဲ့ အပိုင္းဆိုၿပီး ႏွစ္မ်ိဳးရိွႏိုင္ပါတယ္။
ပါ၀င္တဲ့ ဘက္အသီးသီးက ေျပာလဲ ေျပာၾကမယ္။ နားလဲ နားေထာင္ၾကမယ္ေပါ့။ ေျပာသူသာ ရိွၿပီး နားေထာင္သူမရိွရင္ ‘ ဒိုင္ယာေလာ့’ မဟုတ္ပါဘူး။ ‘မိုႏိုေလာ့’ (Monologue) သာ ျဖစ္ပါတယ္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ လူဆိုတာ နားေထာင္ရတာထက္ ေျပာရတာကို ခံတြင္းေတြ ့ၾကမွာပါ။ ဒါနဲ ့အမွ် ကိုယ္ေျပာတာကို နားေထာင္မယ့္ ပရိသတ္ကိုလဲ ေမွ်ာ္လင့္ၾကမွာပါပဲ။ ဒီသဘာ၀ကို ကိုယ္ခ်င္းစားစိတ္နဲ ့ဆင္ျခင္ႏိုင္ၾကရင္ ေျပာသူတိုင္းဟာ နားေထာင္သူလဲ လုပ္ႏိုင္ၾကပါလိမ့္မယ္။ တကယ္ေတာ့  ‘ ဒိုင္ယာေလာ့ ‘ ဆိုတာ အလွည့္က် ေျပာတဲ့ ျဖစ္စဥ္ပါ။ တၿပိဳင္နက္တည္းမွာ အလွည့္က် နားေထာင္ၾကတာလဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ဘက္ႏွစ္ဖက္ ‘ဒိုင္ယာေလာ့’ ၾကၿပီဆိုရင္ ဒိုင္ယာေလာ့ မျဖစ္ပဲ ‘ ဒီဘိတ္ ‘ ျဖစ္သြားတက္တာမ်ိဳးေတြ ရိွတက္ပါတယ္။

Debate
ဒီဘိတ္ ( Debate) က ‘ထိပ္တိုက္စနစ္’ ( Adversary System) နဲ ့အျပန္အလွန္စကားရည္ လုၾကတာပါ။ တစ္ဖက္ရဲ ့အရွဳံးဟာ ကိုယ့္အတြက္ အႏိုင္ဆိုေတာ့၊ တစ္ဖက္ရဲ ့အရွဴံးစာ ကိုယ့္အတြက္ အႏိုင္ဆိုေတာ့၊ တစ္ဖက္ရဲ ့အားနည္းခ်က္ကို ေဖာ္ထုတ္ေရးက အဓိက ျဖစ္လာပါတယ္။ ဒီလိုနဲ ့ျပႆနာေျဖရွင္းဖို ့ထက္ ေဖာ္ထုတ္ဖြင့္ခ်ေရးက လႊမ္းလာေတာ့တယ္။
ေခတ္သစ္ * ဂိမ္းသီအိုရီ *( Game Theory) အလိုအရေတာ့ ဒါမ်ိဳးဟာ ‘ သုညဆက္ဆံေရး (Zero Sum Game) သာ ျဖစ္ပါသတဲ့။ အရံွဴးအႏိုင္ ေထလိုက္ရင္ အေျဖဟာ သုညမို ့ တစ္ခုလံုးအတြက္ အက်ိဳးမရိွပါဘူး။ ‘ ဒိုင္ယာေလာ့’ ကေတာ့ ( Non-Zero Sum Game) လို ့ဆိုပါတယ္။ သူမနာ ကိုယ္မနာ ဆက္ဆံေရးေပါ့။ ဒီလို ျဖစ္ႏိုင္ဖို ့အတြက္  ‘ ဒိုင္ယာေလာ့’ ဟာ ျပႆနာ ေျပၿငိမ္းေရးကို ဦးတည္ၾကရပါလိမ့္မယ္ (Case Orientate)၊ ကုိယ့္လိုအင္ ဆႏၵကို ေတာင္းဆိုတာမ်ိဳး (Demand) နဲ ့ခ်ဥ္းကပ္လို ့မရပါဘူး။ ႏွစ္ဖက္ညိႇႏိႈင္းယူရမယ့္ အဆိုျပဳခ်က္ (Proposal) ေတြနဲ ့သြားဖို ့လိုပါတယ္။ သူ ့ရဲ ့ရည္မွန္းခ်က္ဟာ ဘက္တစ္ဖက္ရဲ ့မဟာဗ်ဴဟာကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို ့မဟုတ္ပါ၊ ‘ၾကားအေျဖ’ (Compromise) တစ္ခုရဖုိ ့ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေန ့ေခတ္ၿပိဳင္ကမာၻမွာ ေရပန္းစားေနတာကေတာ့ ‘ယဥ္ေက်းမႈဒိုင္ယာေလာ့’ ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ယဥ္ေက်းမႈခ်င္း ထိပ္တိုက္ေတြ ့မယ့္ အႏ ၱရယ္ကို ေရွာင္ရွားဖို ့တစ္ခုတည္းေသာ နည္းလမ္းလို ့ဆိုၾကပါတယ္။ ေျပာရရင္ ယဥ္ေက်းမႈနယ္ပယ္မွာမွ မဟုတ္ပါဘူး။ ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္း (Globalization) ေခတ္မွာ ‘ ဒိုင္ယာေလာ့’ နဲ ့သာ ေျဖရွင္းလို ့ရႏိုင္မယ့္ ျပႆနာေတြ မ်ားသထက္ မ်ားလာေနပါၿပီ။ }
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s